Alla inlägg under december 2009

Av Ida - 25 december 2009 12:03

Inatt har vi haft en tung modell för att Oskar har maratonammat - det är rätt jobbigt för mamman men det går. De blir en väldans massa input på en liten grabb.


Det blev en natt man helst drar ett streck över. Men det blir säkert en lugn dag, nu ska jag försöka sova.


Igår var en kanontrevlig dag med massa god mat, trevligt sällskap och såklart en del spännande presenter. :) Tomten var på givmilt humör igår. ;)

Av Ida - 24 december 2009 12:50

Ja, maken och dottern är på jobbet för att tina bilen som frusit ihop fullständigt. Den lär göra det om man låter den stå ute - ibland längtar jag efter att ha garage men det är ju bara att vänta tills dess att vi får garageplats till bilen - då isar den nog inte ihop längre.


Oskar som spenderat hela början på morgonen med att gasta och kräva käk minst varannan minut av de han inte redan låg vid bröstet har varit en sympatisk grabb och sovit nu på förmiddagen - såklart! Varför inte liksom?


Nu ska jag ta och försöka hinna klart med att pussa på hundarna innan de kommer hem. Om man har tur kanske jag tar fram kläder till familjen så att alla blir snygga inför julfirandet med makens släkt... Vi ses senare!

Av Ida - 24 december 2009 09:40

Ja, efter en sådan här natt är det frågan om man egentligen kan prata om en god morgon, god jul är det tydligen hur än man beter sig så det som återstår att fundera över är om morgonen är god eller bara ondskefull...?


04:20 slog Åskan till i hemmet - ja, han var jättevaken och HUNGRIG såklart, vi käkade (de av oss som kan göra det i sängen) och sedan var han vaken nästan hela morgonen med några mycket korta powernaps som var tillräckligt korta för att mamman inte skulle kunna vila... Mjölkhuligan är vad en liten grabb är. Men fördelen är att han förhoppningsvis kommer att vara en rätt lugn och sansad kille idag så jag med lite tur hinner med det som ska göras. Att få sova känns snarast som en utopi.

Av Ida - 23 december 2009 22:12

Ja, alltså dagen före julafton har makens släkt en tradition att käka räkor tillsammans allihopa. Självklart fanns vi alla på plats och åt räkor så det slutligen mer eller mindre rann ur öronen på oss. GOTT var det i alla fall och jag vet inte men det är en trevlig tradition och man umgås och har det bra.


Oskar dagen till ära klädd till tomte gjorde reklam för sig hos den yngre generationen och charmade alla. Toria passade på att få fullständig uppmärksamhet av makens kusiner och det tyckte hon var jättekul såklart. :) Jag gillar dem för att de verkligen tar sig TID att prata med henne. Månget tack från mamman. :)

Av Ida - 23 december 2009 14:28

Alltså, nu har jag suttit och lyssnat på webradio med bara julmusik och det finns onekligen även i kategorin julmusik en hel del s-k-i-t, alltså riktigt hemska saker.


Ett par ur det yttersta bottenskrapet måste vara whams gamla "last christmas" - vilken kapitaldynga! Vore det inte för att det var någon sorts plastig "tradition" skulle inte en jäkel spela skiten - jag är helt övertygad! Ytterligare en som jag faktiskt tack och lov faktiskt glömt bort att den fanns var en pernilla wahlgrenmodell av en amerikansk julsång (tingeling eller ngt sånt hette den) och jösses är det ens lagligt att spela det?!?


Nu blir jag sådär väldigt konservativ igen. Men vad är det för fel på "White christmas" med old blueeyes?!? Eller varför inte oh tannenbaum? Fantastiska sånger. Sedan smyger Toria in och hävdar att busungarnas "tomten jag vill ha en riktig jul" tillhör de bra... Visst den har sin charm men kan bli smått tjatig.

Mer jul tillhör de roligare och tomten kommer på hd är också den riktigt latjo, men försöker man göra någonting "seriöst" så är det bara att bita ihop och återgå till orginalen.


Bjällerklang, bjällerklang nu ska jag ut med jyckarna iförda julselar dagen till ära. :) Alltid kan jag göra någon förbannad! ;)

Av Ida - 23 december 2009 13:15

Alltså, vi som skulle vara "duktiga" och inte sova bort hela dagen... Gick ju ruskigt bra för vårt lag, eller inte. Strax efter 10 började maken hojta att jösses vi har inte klivit upp ännu. Snabbt som ögat, byta blöja på Oskar, få på tidigare nämnda grabb kläderna, få i honom lite käk, försöka blunda när dottern gjorde sig i ordning men det gick bra idag inte allt för hysteriska klädkombinationer, ge dottern frukost och samtidigt försöka göra sig själv i ordning. 40 minuter senare var vi ute genom dörren...


Snabbt iväg och hämta en kamrat som också skulle på samma affärer som vi, handla kattmat (den var slut) och hundtugg (ingen hund i mitt hem ska vara utan på julen!!), iväg och handla räkor och sedan hem för att kollapsa i sängen. Oskar - ja den söta grabben har sovit heeeela tiden vi var ute. Tjusigt jobbat!


Nu återstår bara att tvätta upp familjen och göra oss redo (eventuellt om jag känner mig inspirerad ska jag färga håret under dagen) för att åka iväg ikväll och äta räkor med makens familj - en klart underskattad tradition måste jag säga. :)

Av Ida - 22 december 2009 18:56

Tänkte lägga ut en bild på prinspojken så att ni får se hur han har vuxit sedan sist. :) Han firade ju igår 4 veckor utanför mammas mage.


Mammas lilla gubbe på kvällskröken innan han blev HUNGRIG igårnatt.  

Av Ida - 22 december 2009 17:18

Jahapps, bullarna är färdigbakade och står och ser fina ut i köket (de måste ju svalna också), köket ser helt okej ut och dottern håller på och tränar med den söta Häxahunden, Oskar sover (jag måste nog väcka honom snart för jag kommer förmodligen att spricka annars - mjölköverskott dagtid, mjölkbrist nattetid).


Men just nu har jag hamnat i någon modell av mellanläge så nu softar jag i sängen en stund och vilar mig.

Ovido - Quiz & Flashcards