Alla inlägg under december 2017

Av Ida - 31 december 2017 21:59

I retroandan för måltiden så avslutade vi med fruktsallad (här kryper latmasken till korset) bestående av en burk konserverad frukt, ett par upphackade syrliga gröna äpplen & en upphackad färsk ananas. Till det vaniljglass och en nutellafudge jag kokade ihop.

Nu är alla mätta och glada i soffan. ?

Av Ida - 31 december 2017 19:19

Eftersom vi går på en VÄLDIGT klassisk linje här så fortsätter middagen med ytterligare en klassiker, potatisgratäng, oxfilé, vitlökssmör och bearnaise.

Barnen gav det 10 ? Av 10 möjliga.

Av Ida - 31 december 2017 17:48

Förrätten är nu uppäten och familjen vilar lite innan steg två varmrätt.
Förrätten bestod av champinjonstuvningsfyllda krustader gratinerade med en topping av västerbottenost. Till detta serverades (för de myndiga) vitt vin Peacock och till barnen en torr alkoholfri äppelcider.

Av Ida - 31 december 2017 15:53

Alltså egentligen världens enklaste, men sååå gudomligt gott! Champinjoner kokade i grädde till en tjock sås. I dagens fall kommer det snarare att bli nerkokat till stuvning som ska ner i 70-talsklassikern krustader. Ok may b oldschool men varför bråka med klassikerna? De blev klassiska av en orsak.

Mitt recept:
250g färska champinjoner
25g smör (inget fusk!)
Salt & svartpeppar (jag vet man ser de svarta prickarna men... Jag föredrar ändå svartpeppar)
1 liter grädde.

Stek den hackade svampen så de får lite färg, salta & peppra. Häll i lite av grädden i taget ( och reducera långsamt i stekpannan).
Må ta lite tid men väl värt besväret.

Av Ida - 31 december 2017 14:39

Sådär nu är jag och världens bästa Losing igång med förberedelserna inför nyårsmiddagen. Potatisgratäng är det första som ska förberedas. Potatsskalning är steg ett. Även om vi fuskat och köpt potatisarna så är det ändå så att det blir en hel bytta kärlek som ska in i ugnen. ?

Av Ida - 31 december 2017 13:32

Nu åter på landet efter en snabbvisit i Umeå över natten. Jag och Viktoria åkte in till stan och jag passade på att uppvakta en av mina vänner (Viktoria stanbade hemma ocv såg film) som fyller år Idag, firas gör man med fördel på Rex men de var tråkiga och stängde redan vid midnatt så då drog vi vidare mot Bishops och avslutade kvällen vid 02 när jag i sakta mak körde hem igen.

Nu på morgonen var det bara att köra tillbaka och finna lugnet på landet ute. G & V är nu ute på årets sista skoterfärd i det vackra vita och snötäckta Norrland som är vårt hem. ?

Av Ida - 30 december 2017 16:26

Världens bästa avkoppling om jag samtidigt får antingen en bra podd att lyssna på, en god bok att läsa eller varför inte en film att se samtidigt. Avkoppling är inte tvärenkelt men absolut måste ibland.

Av Ida - 30 december 2017 15:09

Idag blev det glöggfika med pepparkakor och mandelmassefyllda saffransbullar, orsaken var att G och Losingen hade varit ute och kört skoter i snön. För det är skoteråkning som bygger riktig kyla, även om termometern är nära nollan.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards