Alla inlägg under maj 2011

Av Ida - 31 maj 2011 20:46

Ja, planen var fram tills i morse (innan vi riktigt hade vaknat) att jag skulle ha varit med och gått vårruset med tjockisvagnen, efter att Osse vaknat - nä inte direkt! Istället fick vi inrikta oss på att göra en hemmadag för Ossemannen var snorig och aningen febrig igenm, visan var bara lite snuvig men det kändes inte direkt som om det var en klockren tanke att svassa 5 km på kvällskröken när ungarna egentligen skulle sova med halvsjuka ungar. Således - vi stannade hemma.


Ett par kortare utflykter har vi dock sysslat med under dagen, dels en sväng ut i skogen med hundarna som behövde få sträcka på benen lite och dels ner på stan för att hämta mina nya brillor som blivit klara för avhämtning. Trevligt (men inte helt gratis märkte jag). ;)


Hundprommisen gick helt okej även om Häxa helt plötsligt tappat begreppet om att höra på matte - kan ha att göra med att lydnadsträningen är läääääääääääänge sedan den verkligen var någon struktur alls på, nu på slutet har det mest varit att försöka smyga in lite lydnadsträning om båda småttisarna sover och man inte har fullständigt tvärtjockt med allt annat att göra. Mao matte har varit en löjligt lat rackare (får bli ändring på den saken!).


Ja, nu ligger jag i sängen en sväng för att natta om lilla Visan, sedan attack mot tvättkorgen igen!

Av Ida - 31 maj 2011 07:30

Måndag morgon började med att de som ska måla om huset stängde för både fram- och baksidan med ställningar och pallbockar så när Toria skulle iväg med bussen fick vi knacka på rutan och hoppas intensivt att någon skulle höra att vi ville ut. Icket! Mamman öppnade stället dörren med risk för att bli fullständigt nerkletad, en muttrande målare senare gick det att få iväg ungen.


På eftermiddagen passade jag och mina småttisar på att hämta upp Hea och sedan promenera för att hämta Toria och vidare mot Mariedal - tygaffärn, barnens hus och djurmagazinet stod på schemat. GREAT! Ett jättetack till Hea som hjälpte till. :) Dessutom var det superkul att få lite sällskap ett par timmar (jo det tog faktiskt det för mig med tjockisvagnen).


Idag laddar vi om och planen är vårruset ikväll. Cs?

Av Ida - 29 maj 2011 19:14

Jahapps, då ligger man återigen i sin egen säng. Alltid en skön känsla. På sätt och vis får jag nog säga.


Fredagen började med att hela huset blev täckt för att det skulle målas, med andra ord fick mamman fullständigt spader och utlokaliserade hundarna till maken och mig själv och ungarna till Ersbodas modell av shopping... Jenny tog jag även med mig. ;) För varför shoppa ensam när man kan vara fler? En mycket trevlig stund fick vi iaf där vi spatserade omkring och hittade lite bebiskläder och lite kläder till större barn. Efter den vändan passade vi på att skutta in på glasbanken för att inhandla lite mer eller mindre alkoholfria drycker - bland annat har de ett alkoholfritt mouserande jordgubbsvin som starkt rekomenderas av mamman (mao hon som alltid antingen är gravid eller ammar). ;)


Väl hemma igen packades det och gjordes iordning inför klintenfärd (ungarna badades upp och ja, ni vet hur det är när hela familjen ska ut på äventyr). Maken kom hem och Osse klättrar upp i trappen så PANG faller prinsen nedför trappen och bonkar i huvudet så det var bara att släppa ut kattorna som redan satt i sina respektive burar och åka en sväng på sjukan. Allt gick bra men det kändes bara så typiskt! Stackars Osse-Boss!


Väl i klinten har vi kikat på kossor på Morlunda gård (rekomenderas starkt!) och Osse har noga kontrollerat traktorernas dulighet. Traktor is GOOOOOOD hävdar mammas prins, mamman är skeptisk!


Under lördagen fick vi förstärkning av svärföräldrarna och makens morföräldrar. Mycket trevligt! Idag däremot har vi bara försökt hinna med sånnt där som man ska hinna men som aldrig blir gjort - så ej heller denna gång men vi pysslar lite försiktigt och långsammt så förr eller senare hinner vi säkert få ner potatisarna i jorden och kanske, kanske hinner vi någonting mer också. :P


Nu är vi alla hemma och försöker lugna ner småttisarna som ska isäng - Visan, ja hon ligger och kikar på sin mobil hon har över sängen och verkar ta det väldigt soft. :) Osse är snart även han i sin säng och Toria ligger och hör på ljudbok i sitt rum - det är som upplagt för att vi ska ha det mysigt. :)

Av Ida - 25 maj 2011 20:44

sket i vasken var det ngn som alltid sa när jag var liten men ja. Det har det faktiskt gjort idag. Dagen som började riktigt käpprätt åt h*vete rent ut sagt fick onekligen en rätt trevlig vändning där snett efter att jag gav upp och drog hemmifrån med miniligisten och mellanligisten i släptåg. Vi mötte upp Jenny på stan och det är som alltid trevligt - mer av den varan!


Vi lyckades med de saker vi försökte oss på, nästan i vart fall men slutligen gav vi upp och vid tre återvände vi mot våra hem. Då hade även stora ligisten anslutit på stan. Så då var det bara att pyssla hem mina tre ligister och när slutligen maken kom hem så blev det supershopping på Willys för alla mina småttisar måste ju ha mat - mer eller mindre i vart fall. ;)

Shoppingen avslutades med en vända till Djurmagasinet för att fixa kattmat.


Till kattmatsfrågan, som jag har fått ett par av så kan jag säga att jag har två kissar hemma Copy som är en 10årig kastrat (perser) och Lol som är en liten ungkatta på under året (exotic) och i vanliga fall brukar de få Royal Canins Persian kitten (de behöver kisseungemat iom att de inte direkt är några tjockisar utan snarare tunnisar) och det stöttas upp med Royal Canin BabyCat blötmat och torrfoder (för kattungar under 4mån) de gånger vi känner oss lite äventyrslystna äter de även Royal Canins foder för Maincoon (stavning??)kisseungar som de faktiskt äter med god aptit (dock verkar de inte vilja ha det som normalkost). Copy gillar att få lite olika varianter.

Av Ida - 25 maj 2011 10:17

Ibland ska man bara ge fan i att kliva upp ur bingen tydligt är att idag är en av den modellen... verkligen! Om jag vore en smart mamma skulle jag ha stannat hemma, men... nu är jag ju som jag är så jag tar mina ligister och drar ut på stan.

Av Ida - 25 maj 2011 07:08

Igår hade Toria och hennes kamrater avslutning på karaten, jättetråkigt blev det när min stora tjej insåg att nu blir det inte fler vändor dit förrän till hösten, men de hade tydligen en bra uppvisning och allt hade gått som det var tänkt. Jättekul! :)


Själv var jag hemma med småttisarna eftersom att det helt klart bara är att inse - Osse fixar inte att sitta och titta på i en timme, då bryter han ihop fullständigt och ingen får en chans att ens tänka. Hur som helst vi passade på att gå iväg på lekparken en stund på kvällen, helt okej väder och lillgrabben var på ett lysande humör. Synd att man inte gör sådanna saker oftare för trots allt Osse behöver ytorna så att han får springa som han vill. Dock efter en halvtimme så blev Visan en väldigt arg och hungrig tjej så vi fick vända hemmåt lite fortare än jag hade tänkt. Väl hemma blev det tankning och sedan passade jag och mina småligister på att rensa lite i blommorna på framsidan och plocka bort det som hade vissnat.


Nu är det en dag senare och vi har fått oss en skön natt och alla har sovit hela natten - det är klart underskattat måste jag säga.

Av Ida - 24 maj 2011 08:24

Tar ett exempel som inträffar just nu. Jag ammar, ser på vakna med the voice, håller koll på Osse, och bloggar.. det är så det är. Hela tiden...

Av Ida - 23 maj 2011 20:45

Ja, det blev det i fråga om mattor i hemmet idag. ;) Jag var och inhandlade två mattor att ha i vardagsrummet eftersom att de svarta har en tendens att halka och det känns rätt onödigt att de ska sträcka sig eller någonting lika fånigt på hemmaplan.


Här kan jag alltså lägga in en kommentar om att vissa klickgolv INTE är bra för hemmets djurbestånd, kattorna kan inte hoppa över en liten fånig grind och hundarna riskerar att gå ner i spagat, med andra ord - det är halt!


Å andra sidan - golvet är snyggt! :D Nu återstår bara lite listning så kan man bocka av det rummet och lägga det till handlingarna eller egentligen om sanningen ska fram - jag får börja göra det jag tycker mest om den lösa inredningen. :P

Ovido - Quiz & Flashcards