Alla inlägg den 16 mars 2010

Av Ida - 16 mars 2010 17:38

Idag har jag varit aningen kreativ med mitt matlagande, jag tänkte därför skriva ner det. :)


Det blev gräslökskryddat potatismos, med championjonfräs och kassler.


Recept kommer här nedan som vanligt. ;)


Potatismos:

3 stora potatisar

1 dl mjölk

1 äggula

salt, peppar och gräslök.


Skala och koka potatisarna, pressa potatisen, värm upp mjölken, tillsätt den ljumma mjölken och äggulan - vispa hårt, tillsätt kryddningen.


Champinjonfräs:

5 stora champinjoner

1 msk olivolja

3 msk öl (mitt val är Carlsbergs non-alkoholic)


Hacka svampen, fräs i oljan och när det blivit "torrt" igen så tillsätter man ölen och låter det koka ihop ordentligt.


Kasslern värmde jag bara lite snabbt och sådär har man en riktigt fin middag. :)

Av Ida - 16 mars 2010 13:41

Jamen ibland är det kul att gå in och kika på olika människors hemsidor och idag var inget undantag. Jag var inne och kikat på en hemsida jag sett på ett par gånger förr och eftersom att den personen har en kullsyster till min gamla fina Dina är jag nyfiken på att se hur det går för avkommorna efter den tiken. Nu har hon blivit mormorsmor alltså det finns numera inte mindre än fyra generationer efter den tiken och samtidigt finns många (för att inte säga de flesta!) av kullsyskonen till min fina Dina kvar i livet. Det är SÅ fantastiskt kul att se flera generationer ner hur de ändå finns kvar.


Kanonkul att linjerna finns så vackert representerade i ett antal valpar återigen. :) Det gillar jag! :D

Av Ida - 16 mars 2010 10:33

Det är i alla fall vad Osse säger. :) Sötgrisen, alltså han hänger med på det mesta för han har inte så många val men man verkligen SER på honom att han mår så mycket bättre när vardagen är som vanligt. I morse ringde väckarklockan som vanligt halv sju, Osse på ett strålande humör låg och gosade i sängen under glada viftande armar och ben samt såklart glada tillrop fick mamman klä sig och göra sig redo för dagen. Så ner och i vagnen, fixa efter natten med hundarna (de små stackarna måste ju få komma ut!) ge ungar och hundar frukost och så iväg till skolan med Toria. Idag blev det buss delar av vägen för de hade inte plogat och det är liksom bara så kul att gå och styra barnvagnen i 15cm lössnö (samt såklart tillhörande islager under så man nära på slog ihjäl sig). Hemma igen så passade vi på att tvätta upp Magoo - den grabben kan verkligen stinka apa. Osse - ja han sover fortfarande efter morgonpromenixen. Kört en tvättmaskin och pysslat undan lite här hemma, lagt det som låg i "lagahögen". Nu vet jag inte hur ni andra gör, ni är säkert sådär jätteduktiga att ni lagar alla kläder på en gång om det blir hål i dem, själv så samlar jag ihop en hög (iaf så att det är 2-3 plagg) sedan sätter jag mig med lagningsgrejjerna.


Däremot dagens irritationsmoment - vantar! Alltså varenda höst köper jag vantar åt Toria som hon ska ha i väskan om inte annat så att hon har extravantar om/när hon blir blöt om händerna... Varje vår köper jag nya vantar och konstant är ungen utan vantar. Jag blir knasig, jag märker och jag grejjar, men icket att hon har kvar vantarna ändå. Nära på alltid får jag höra att nä, det var någon som lånade mina vantar och sedan var de borta. Hur kul kan det vara att ha någon annans märkta vantar?!? Jag vet inte eller så är Toria expert på att glömma av var hon har lagt dem men just att det bara skulle drabba fingervantar är för mig ett mysterium. Vem är det som äter fingervantar?!? Jag misstänker dock starkt att det är samma jäkel som tar den ena strumpan i tvättmaskinen men jag är inte säker. ;)

Ovido - Quiz & Flashcards