Direktlänk till inlägg 21 maj 2010

En avgiftsfri skolgång?

Av Ida - 21 maj 2010 15:17

Igår var det en dag då Toria skulle ha med sig fika till skolan - okej, en eller två gånger/termin är det väl helt okej. Men nu fick jag med en lapp med dottern att nästa torsdag ska de ut igen och då förväntas barnen ha med sig fika igen... Sedan ska tydligen föräldrarna stå för ett STORT fikabord till skolavslutningen också, jag vet inte men jag har annat för mig än att baka stup i kvarten. Visst jag tillhör den aningen rubbade skaran som gillar att baka men ja. Jag har förstått att det har riktats viss kritik mot att barnen ska ha med sig fika lite då och då samt att det är en hel del aktiviteter som är avgiftsbelagda (friluftsdagar osv). Det är inte pengarna det sitter i utan mer det facto att det står i skollagen att den kommunala skolan SKA vara avgiftsbefriad.


Samma sak att barnen förväntas ha med sig frukt varje dag till skolan och visst jag tycker det är jättesmart att fylla på med mer energi en stund in i skoldagen MEN jag har full förståelse för de familjer som inte har ekonomi att fixa det. För mig är det snarare en fråga om att jag ska komma ihåg att se till att det finns för ändamålet lämplig frukt hemma som man kan skicka med barnen. Men hur kul är det för de barn som då inte har frukt med sig?? Visst de som har frukt förväntas dela med sig men ändå?

 
 
Hea

Hea

21 maj 2010 18:11

Jag håller verkligen med dig här! För det finns väldigt många som inte har råd att låta ungarna få göra aktiviter som kostar, och då får dom barnen bli utfrysta och stanna på skolan för "dom tråkiga aktiviterna". Minns själv hur det var då man var barn, ens kompisar som inte hade råd att följa med till paradisbad eller hästridning fick stanna på skolan och spela innebandy mot lärarna, och sen bli utfrysta av övriga i klassen och kallade för diverse fula ord som fattigbarn mm..

http://www.metrobloggen.se/hea

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 12 februari 2018 11:01

Åh så behövligt, min kropp har verkligen behövt det här! Den som tror att jag har tränat så nej, jag har ägnat mig helt och fullt åt att bara pyssla om mig själv. Det enda som känns lite dumt var att jag glömde att ta med mig en bok att läsa. För fak...

Av Ida - 10 januari 2018 17:28

Då var det slut på friden och fritidssysselsättningarna för barnen har dragit igång, med galen förväntan hoppar de två yngsta vitbältade i sina karatedräkter och börjar uppladdningen inför årets första träning. Den äldre som numera gått in som trän...

Av Ida - 9 januari 2018 16:51


Julen är inte riktigt min grej så nu håller julen på att avrustas så det blev dags att hänga mina nya gardiner, i vanliga fall brukar jag stryka och fixa- nu nä men jag hängde upp dem ändå! Jättehärligt blågröna kappor som jag och flickorna var och k...

Av Ida - 7 januari 2018 15:41


Nu får vän av ordning gå in och säga att nä jag åkte inga skidor utan det var Losingen som stod för bedriften att skida runt på gården. Har man snö så har man & då måste man göra sitt bästa för att ha kul i den! ...

Av Ida - 7 januari 2018 15:39


Alltså allt blir som magiskt när man har rätt människor på plats. Igår kycklingbonanza vilket i praktiken innebar kycklinglår grillade i ugn, kycklinggryta med röd thaicurry & ris. Som förrätt focaccia (stavning??) & tzatziki. Lättsamt och glatt runt...

Ovido - Quiz & Flashcards