Alla inlägg under juni 2010

Av Ida - 25 juni 2010 20:28

Onekligen då har man planterat majstången färdigt för iår.. Ett helt långt år tills nästa gång det är acceptabelt att köra ner saker i backen hur som helst. ;) Förutom det har vi grillat (så "Svensson" som det bara kan bli) blev helt okej även om man kunde ha gjort det på "riktigt" och helgrillat för bättre smak men vi har ingen sådan grill här - men vi har funderingar på att ta hit en annan grill så vi kan köra större köttbitar på grillen. *mums*


Jag har fått mig en öl (eller två) och nu är man själv planterad i sängen med Osse-boss för jag törs ärligt talat inte lämna honom i sängen på övervåningen och själv gå ner även om han brukar sova bra så finns det en risk att han vaknar, upptäcker att han är själv och då kryper ur bingen med en jättesmäll.. Känns rätt onödigt.


Som tur är har jag laddat med en massa filmer som jag har med mig (beställde 11 filmer i måndags som jag fick i onsdags) just för att ha någonting att göra här uppe i ensamheten.

Av Ida - 25 juni 2010 13:36

Kan ni lista ut vad det står för blir jag klart imponerad. ;) Men jag kan säga att det är siffrorna för dagen. :P


Hur som helst, vi är i klinten och softar. Toria och pappan tog traktorn för att hämta hem björkris, Osse och djuren sover vilket då innebär att mamman får vara inne och passa den sovande sonen (för honom är det INGEN som litar på längre!).


Planen är att bygga en midsommarstång- mao en jättepenis ska ner i marken för att befrukta den så vi får massor med skörd till hösten... Gammelnordiska riter har rätt märkliga företecken måste jag säga!


Vad mer idag, nä, det kommer verkligen inte att hända mycket här utan det är mer frågan om att vi ska gå ner i varv och kanske om andan slår till ska vi försöka göra någonting vettigt, på sikt, kanske... Med lite tur. ;)

Av Ida - 24 juni 2010 11:38

Det gillar jag! Valpmatten ska ta den arma valpen en stund och då får jag möjlighet att åka ner på stan och handla en hjälm till stackars Osse som har råkat lära sig att både krypa, sitta och ställa sig mot saker senaste dagarna (alltså att han är hyfsat stabil och gör det dagarna i ända). Nu har han bulor och blåningar överallt för mamman har inte en chans att hänga med hela tiden och han måste ju få en chans att utvecklas kan man tycka! :)


Uff, förutom det så just nu är det är det rätt lugnt, de stora barnen leker ute, Osse brottas på golvet med en spegel, hundarna snarkar på lite olika ställen efter morgonprommis och käk.. Nu återstår bara att jag ska ta och göra mig klar samt om vi har tur ska jag även försöka hinna med att få på barnen rena kläder innan vi åker ner på stan en sväng. Ska bli riktigt trevligt att se lite folk för en gångs skull. :)

Av Ida - 24 juni 2010 10:13

Ja, ibland vore man nog smart om man kunde tänka efter FÖRE man gör saker och ting... Igår skulle jag ha gjort en massa ärenden, icket att jag gjorde det och idag har jag valpen hela dagen så sannolikheten att jag kan göra mina ärenden är noll och ingen - jag kan ju inte lämna den stackaren hemma ensam. Iofs hade det varit min hund skulle den fått sova med de stora medan jag kastade mig iväg... MEN nu är det inte min hund och då får jag helt sonika bita i det sura äpplet och vara kvar hemma som det var tänkt. Jag får skicka ut Gurra på uppdrag när han slutar (om han slutar i tid) istället och det kan ju bli nog så spännande. ;)

Av Ida - 23 juni 2010 21:59

100m tvättmaskin vette fåglarna om jag inte skulle placera mig bra i. ;) Skämt å sido, varför kommer alltid jag på aldeles för sent att faaaaaaaaaaaaaaaaaan jag har inte tvättat allt jag ska ha med mig till stugan? Det innebär oneklgien att jag åker på att köra tvättmaskinen mitt i natten - som TUR var så har jag världens snällaste grannar som inte klagar på mig när jag får spader och ställer mig för att köra tvätten på kvällskröken (maskin 3 av 4 körs nu). *gilla*


Maken, ja den arme karln är på jobbet fortfarande och enligt det senaste budet kommer han att bli sen, MYCKET sen och jag kommer förmodligen inte att märka att han är hemma förränn imorgon när han kommer hem för att gå på semester.. Stackars grisgubbe!


Här hemma är det just nu rätt lugnt, Osse sover i sin säng, Toria i sin säng, Dina i bädden under trappen (det lät iaf så för en stund sedan), Rebecka ligger och sover i Jennys säng och Copy - ja hon gör det Copy gör bäst (slappar rent intensivt). De två andra svarta (Häxa och Magoo) är med maken på jobbet en stund på kvällskröken om inte annat håller de honom lite sällskap för hur kul kan det vara att sitta fast på jobbet mitt i natten??

Av Ida - 23 juni 2010 18:27

Jahapps på 7 månadersdagen smäller det! Igår lärde han sig verkligen att sätta sig om man lägger ner honom på mage (sitta har han ju kunnat länge om man satt ner honom) och idag visar han verkligen var skåpet ska stå! Eller skåpet var väl att ta i - Osse är väl inget skåp!?


Hur som helst vilden har lärt sig att krypa (ordentligt och i den riktning han själv valt) samt att krypa fram till soffan och klättra upp i den (alltså ta sig till sittandes, dra sig med armkraft upp till halvstående, fixa benen så att han står stadigt och sedan dra sig upp i soffan med armar och ben)... Attans unge!


Mjuk hjälm kommer nog att införskaffas för rackarungen har ju onekligen inte förstånd nog att hantera den här modellen hastighet.

Av Ida - 23 juni 2010 12:02

Igår läste jag och Jenny om hur vår bästaste Hea hade gett ett löfte om att inte käka godis eller snacks annat än på helgerna - alla vi som känner Hea vet också om hennes STORA svaghet för popcorn Hur som helst djävulshornen växte ut och vi tog en rask promenad till Konsum för att inhandla de saker som behövdes för att genomföra kuppen.


- sopsäck

- olja

- popcorn (opoppade minst 3 påsar)


Så laddade vi med en massa snälla tankar och ja... Måååååååååååånga pannor blev det och det tog lätt 45 minuter trots dubbla pannor (och en liten incident när vi råkade fastna i sopsäcken med den heta pannan - som tur var så gick det att skrubba bort plasten som smälte). Räden genomfördes med rent imponerande planering, i skydd av mörkret smög vi oss fram via märkliga vägar (försök smyga med barnvagn - inte det lättaste!). Jenny smög som en fasadklättrare på nätta steg upp för trappen och allt gick så fantastiskt bra (Heas hundar gav förvisso skall men iom att Hea inte såg någon blev det inte mer av det), sedan blev det steg två - mao spring som en idiot (inte heller det är helt lätt med barnvagn kan mamman berätta) och lägga så mycket mark som möjligt mellan oss och "brottsplatsen".


Väl hemma skrattade vi och fnittrade som vilka fjortisar som helst för det var onekligen en KUL kupp! Nu på morgonen när Hea skulle ut med jyckarna så ja, självklart hittade hon säcken med popcorn... Men hon hade inte en susning om att det var vi som var de skyldiga utan hon ankagade helt (i mina ögon) logiskt och fullständigt planenligt sina manliga vänner för dådet.   Ingen ville ta på sig hundhuvudet för det där...


Så slutligen efter att ha grunnat bra länge så ringer hon mig och frågar lite som att näää det kan ju inte vara du men då hon hotade att kasta bort vårt hårda kämpande så kröp jag till korset och sa att ät dem du - de är helt ofarliga. ;)


Tills en annan gång och ett annat hyss. //Höres! 

Av Ida - 22 juni 2010 17:17

Jodå, det är KUL att vara morsa! Det är KUL att vara hundägare! Det är KUL när det ringer i telefonen! MEN allt kanske helst inte samtidigt...


Följande scen utspelade sig här för inte allt för länge sedan. *suck*


Flickorna ville klappa valpen, okej - det är fullt logiskt och valpen var faktiskt lugn, så blev det bus i blicken på valpstackaren och ja... Hon lyckades få igång de tre stora jyckarna, jag försökte amma sonen och flickorna fick sig ett par nyp var... Jahapps. Då ringer telefonerna - inte bara en utan båda!!


Det är ibland lätt att hålla sig för skratt för då blev det faktiskt för mycket för mamman, barnen fick gå upp och leka på Torias rum, de stora fick gå och lägga sig i sitt hörn, valpen åkte in i buren så den får sova och Osse fick lägga sig på golvet och fäkta en stund... Telefonerna fick dock ringa för jag ORKAR faktiskt inte alltid!

Ovido - Quiz & Flashcards