Alla inlägg den 8 februari 2010

Av Ida - 8 februari 2010 14:30

Ja, ni har säkert sett den på nätet..? Idag har jag reflekterat över hur man säger saker till sin hund - igen! En av de saker man ofta hör är märkliga namn hundar har. Jag har uppfattat det som att det är tre som är mest poppulära häromkring, de är Hit, Sitt och Tyst. Jag vet inte men det är det som de flesta säger till sina jyckar när man möter dem, gärna i följd så att hunden helt plötsligt heter sitt-sitt-sitt-sitt-sitt-sitt, hundstackaren ser mest frågande ut, så därför misstänker jag att jycken inte alls heter sitt utan någonting helt annat.

 

Däremot har vi även mött hundar som går under namnet Godis, de verkar mer benägna att följa med sina ägare och även att koncentrera sig på andra saker än att göra utfall mot den svarta ligan..

 

Hoppas era jyckar har kul namn. :) Mina går allmännt under samlingsnamnet "lägg av", men om man ska vara ärlig heter de ju inte ens det...

Av Ida - 8 februari 2010 08:57

Varenda morgon går jag iväg till skolan med Toria och varenda morgon har jag gjort på samma sätt känns det som - det är rätt lätt att hamna i vanor som man då inte gärna bryter... Visst hundarna är lösa på hemvägen (på vägen till skolan är också alla andra barn påväg dit så det är förmodligen vänligt mot omgivningen att ha den svarta ligan i snöre). Hur som helst idag passade jag på att ta med mig lite godis ut och körde markeringsövningar i snön. Det är onekligen väldigt effektivt för dels att de är tre - konkurrensen om man missar sin markering är tämligen förkrossande (har den jag skickat bommat skickar jag ut de andra två att hjälpa till) och dels för de som inte är ute och markerar blir det rätt effektiv passivitetsträning så tillvida att man inte får sticka även om det så skulle regna godis runt omkring en. Praktiskt.


Nu är vi inne igen efter 1,5 timmes promenerande, skönt! Däremot gjorde jag såklart en blunder innan jag for, jag kollade på termometern uppe (kännaren ligger ju under snön, DOH!) och eftersom att den sa -3 klädde jag mig därefter. Även om det inte var svinkallt kände jag ju att det var friskt ute och när jag tittade på termometern i köket (som då inte ligger under snön) sa den -12 någonting jag är mer beredd att tro på. Mao i Umeå idag är det mulet och lite friskt men långt ifrån kallt, riktigt behagligt måste jag säga och det bådar ju gott inför eftermiddagens hämtning av dottern. Dock har jag en fundering om jag inte ska hitta på någon annan övning att pyssla med när vi hämtar lillan... Förslag?

Ovido - Quiz & Flashcards