Alla inlägg den 2 oktober 2009

Av Ida - 2 oktober 2009 10:00

Som vissa kanske sett har Magoo fått ögondiagnos - det är frågan om retinopati och främre Y-sömskatarakt. Retinopatin har gjort mig nervös och jag har pratat med ett antal personer om det, då det är en diagnos jag själv har haft väldigt dålig koll på. Då känner jag att jag vill veta vad det är frågan om. Både för min egen del och även för att få veta hur det kan komma att påverka min härliga grabb!


Jag kan tänka mig att för en del så verkar frågorna förvirrande och kanske lite dumma, men för mig är det viktigt att få veta så mycket som möjligt om det hela.

- Kommer han att bli blind (vilket det INTE verkar tyda på)?

- Vad kan jag göra för att underlätta för honom i såväl vardag som träningsmässigt?

Förhoppningen är ju att jag ska få ha honom hos mig så länge som möjligt för det är onekligen en helt fenomenalt trevlig hund både på hemmaplan och träningsmässigt!


Med tanke på det som blivit (retinopatin) kommer det att skickas blodprov på honom till SLU. Där kommer hans DNA att vara en del i den genbank som kommer att ligga till grund för DNA-test för ögonsjukdomar på rasen. Även om Magoo friskförklaras så behövs blod även från friska hundar som referensmaterial.

Utöver blodprovet vill man även ha beskrivningar av hundens utfodring, vardag, träning och sjukdomshistorik.

Personligen tycker jag att det verkar både logiskt och kan förhoppningsvis kan det leda till att man i framtiden kan undvika vissa problem med ögonsjukdomar.


Det som jag däremot vill ha sagt är att Magoo har varken PRA eller RD utan retinopati (som är en annan diagnos, enligt nyaste ögonlysningsprotokollet - förra gången som var 080102 var han Ua!).


Tanken har även funnits om det är någonting JAG har gjort som har påverkat honom. Vad skulle det i så fall kunna vara som gjort honom sjuk? Har jag tränat fel? Har jag gett honom fel foder? Har han inte fått tillräckligt av någonting? Eller ja... Tankarna har varit rätt röriga och har tagit sin stund att reda ut kan jag erkänna. Men det är några av orsakerna till att jag har haft en önskan om att söka så mycket information som diagnosen i fråga.


Magoo kommer att lysas om. För att verkligen vara säker på diagnosen kommer jag att söka efter en annan veterinär som kan göra det. Absolut inte för att jag misstror den veterinär som ögonlyste honom sist utan för att få ytterligare ett utlåtande. Ögondiagnoser är en bedömningssak och alla har olika erfarenheter därför tror jag att det här kan vara ett bra sätt.


Jag hoppas såklart på att Magoo kommer att friskförklaras (eller att den är av icke ärftlig modell) - att påstå någonting annat vore att vara lögnaktig. Jag vill så gärna att han ska vara frisk för han är min lilla grabb - mattes favoritkille och en av de trevligaste hundana jag jobbat med.


Jag vill inte peka ut någon "bov", det är definitivt inte min mening. Är det så att någon känner sig utpekad - ta gärna kontakt med mig. Är det däremot så att man vill hitta fel så är det förmodligen mitt av den enkla anledningen att jag ser Magoo dagligen, jag lever med honom och det är jag som skulle sett det tidigare. Jag är ingen veterinär jag är bara en helt vanlig hundägare, jag gör mitt bästa men det räcker inte alltid - dessvärre! Tanken för framtiden är dock precis som tidigare att träna och om det går så bra som jag hoppas komma ut på prov under nästa år med honom, i mina ögon är han ändå min duktiga och dugliga grabb!

Ovido - Quiz & Flashcards