Alla inlägg den 4 oktober 2010

Av Ida - 4 oktober 2010 08:44

Med tanke på det jag läste i morse i Expressen (okej, inte världens mest pålitliga källa men ändå!), det händer varenda år någonstanns i det här landet att missriktade insatser görs och man släpper ut tamdjur (för det måste det ändå anses vara) som inte har en sportslig chans att överleva. Om man ser till de allra flesta så går de en tämligen hård död till mötes och det fåtal som trots allt överlever har ingenting i vår fauna att göra utan ställer till med enorm oreda. Åar fiskas ut, fågelungar får sätta livet till och så även de flesta smådjur (hare, kanin och övriga inhemska bytesdjur får en hård knäck)..


Jag vet inte om jag kan tycka att det är etiskt försvarbart på någon punkt att man släpper ut ett amerikanskt rovdjur på en plats där de inte hör hemma - det är frågan om små "mördarmaskiner", varken mer eller mindre! Värna gärna om djurskyddet men se till att man inte förstör för andra arter när man gör det!!


Ska det värnas om några rovdjur - försök att tänka ett varv extra kring våra inhemska som skuffas undan. Nu tänker jag inte bara på de stora utan även de mindre modellerna som vi har i landet.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards