Alla inlägg under maj 2011

Av Ida - 23 maj 2011 00:13

Ja i helgen har det verkligen blommat ut, eller kan man kalla det för att det är en utblomning? Hur som helst, Osse har upptäckt ordentligt att han är en helt egen individ med humör!


Det hela började med att den söta sonen skulle "hjälpa" sin mamma med hundarna i hundgården och göra iordning för dem där. Kanon! Han skulle ge dem frukost - fine! Det gick ju som uträknat klockrent men sedan drog det igång och mamman blev klart stressad. Osse skulle bära ut vatten till hundarna (för att de inte ska tippa ut skålen så brukar jag ge dem en halvfylld 20 litershink med vatten)- den dagens konstaterande blev att en grabb på 12kg kan omöjligen bära en hink vatten som väger lite drygt tio kilo... Osse förbannad kastar sig raklång på rygg på gräsmattan när han inser att han är besegrad! Klättrar upp igen och kräver att bli inlyft i hundgården. Fint! Sedan skulle vi gömma godis i hundgården som en lite kul grej för hundarna - gick väl sisådär måste jag säga för Osse, ja han VÄGRADE att släppa godbitarna utan svalde glatt frolic likväl som blodpudding... Vilken prins!


När godsakerna väl var utlagda och hundgården rensad kom vi till steg två i övningarna för dagen, odlingslådorna. Mamman gjorde ett försök men fick se sig besegrad och gick in istället för att fixa mat åt ligisterna.


Idag samma visa - Osse kan själv! Att mata lillprinsen - inte en chans! Osse kan själv!! Blöjbyten är tydligen det enda morsan duger till numera så man får väl hålla sig till det framledes.


Helgens sötaste var i vart fall när Visan låg i vagnen bredvid mig när jag käkade och lillan vaknar, då hugger storebrorsan in innan någon annan hinner med och vaggar lugnt och tryggt sin lillasyster som sött nog somnar om på ett par sekunder. Sötnosarna.


Så lite skryt om Toritrollet som spelat sin första fotbollsmatch med tjejligan och de vann! :D Kämparglöd tar man sig tydligen långt med har jag hört (mamman själv var hemma med mellan och miniligisten).


Tills nästa gång önskar jag en trevlig vår. :) ;)

Av Ida - 20 maj 2011 06:54

Jahapps igår blev det äntligen "klart" eller ja klart och klart det är listning kvar men det åker jag nog dessvärre på att utföra på egen tass... Hur som helst golvet i vardagsrummet är ÄNTLIGEN utbytt, redan när vi flyttade in var det tveksammt och nu var det rent överläskigt risigt skick på det, Osse fick en sticka i foten och då säger mamman näpp nu byts det (att även maken fått en sticka i foten känns mindre viktigt - ungarna först!) ut och raggade hjälparbetare. :) Volontärer kanske man rent av kan kalla dem? Fast volontärer söker kanske upp ändamålet på egen hand? Hmmmm, tvångskommendering? Ja, någonting åt det hållet får jag nog säga att det är. ;)


Hur som helst i måndags började vi och plockade ur delar av det som skulle ut därifrån men hej vi hade ju "gott om tid"... Right? Nope, inte en chans!

Tisdag, ja då rann det blod ur munnen på grabben som håller på att få tänder så då låste han upp en förälder väldigt effektivt så mamman plockade ut allt löst som var hanterbart stort medan prinsens far fick pyssla lillgrabb... Onsdag då bröt vi samman och slet upp golvet - med resultat att hela nedervåningen var som ett smärre kaos. Igår äntligen ja då kom nya golvet in och jag måste säga - det är skitsnyggt! :D Mamman gillar det! Tack vare att vi lyckats kalla in min pappa och svärmodern allt för att underlätta verksamheten så mycket som möjligt iom att de små i värsta fall låser upp en vuxen - var!

Av Ida - 18 maj 2011 11:07

Man har sagt till mig att det inte är någon skillnad på flickor och pojkar. Mycket möjligt, men mellan syskon - absolut! Toria så man till en gång.. Osse däremot, kan driva vem som helst till vansinne på 10 sekunder blankt. Den grabben är överallt och ingenstans samtidigt. Hela tiden. Men vi älskar honom ändå. Prinsen!

Av Ida - 6 maj 2011 08:31

Igår var mammas kille en stor grabb. Han gick hela långa vägen till konsum. 1 1/2 km. Vilken kille! Idag tar vi det lite soft sedan drar vi.

Av Ida - 3 maj 2011 11:34

Eller snarare ljudet för katt var osses kommentar igår när vi var på plantagen för att inhandla jord till mina krukor jag ska ha här i stan. pojken hade sett en liten trädgårdsstaty föreställande ett lejon. Så kanske bor djurenskung (drottningar) här hemma i form av kissekattorna. Sött var det iaf.

Av Ida - 2 maj 2011 12:54

Ja, det är nog det som summerar Osse som mest numera, han är en go och glad kille men himmel vad han är SNABB den pojken! Han hinner vara ganska precis överallt samtidigt. Nu har precis det som sällan infinner sig faktiskt gjort det - båda småttisarna sover - samtidigt!! Mamman är extatisk!


Nä men att få sitta still en stund är inte ofta man hinner och de gånger man har möjlighet så slutar det i regel med att jag ställer mig och diskar, tvättar eller varför inte pysslar med min största hobby - städningen! Nu har jag istället struntat i det för en gångs skull och istället satt mig med datorn (samt att jag såklart har gett lilla fröken fräken mat) och inte att förglömma borstat på en katt... Copy var inte helt sugen på det så efter en stund var det bara att ge upp den övningarna för den arma katten hittade igår på att hoppa ner i badkaret när jag hade glömt tömma det (blev lite kaos när Osse skulle ur badet igårkväll) så det fanns 10cm vatten i botten - arg katt!!


Vad mer som händer? Ja, vi pysslar mest bara på som vanligt men med rådande väderomslag känner jag mig inte så sugen på att göra några större utsvävningar heller så vi kanske bakar lite i eftermiddag om vi blir inspirerade min Toria och jag. :)


Nu är det dessutom länge sedan jag la in en bild på min vilde ligist - här en från i morse då han faktiskt satt still. :P

 

Av Ida - 2 maj 2011 07:24

Hemma efter en helg i klinten och nu ska vi försöka öka hastigheten hela veckan som slutligen ska resultera i att fira maken som fyller år. Forslag på present?

Ovido - Quiz & Flashcards