Alla inlägg den 1 januari 2011

Av Ida - 1 januari 2011 16:57

Ja, ofta pratar man om att hundarna ska vara skottfasta, och visst det kan jag hålla med om för en hund som mår pest och pina vid höga ljud har ett väldigt komplicerat liv framför sig. Frågan är då eftersom att det inte är någon (iaf inte som jag mött) som motsätter sig att miljön påverkar det hela till en viss grad även om det självklart är svårare att totalförstöra en nervstabil hund än en hund som är aningen "skvättig"...


Då kommer jag till frågan, hur uppför vi oss som ägare när det smäller? Börjar man paniskt springa omkring med "hoppas att hunden/valpen inte reagerar och har tusen miljoner hyss för oss" - sannolikheten att hunden undrar vad vi egentligen håller på med är rätt överhängande, även om den inte blir rädd blir den förmodligen rätt konfunderad. Det skulle iaf jag bli om alla i min närhet helt plötsligt började uppföra sig helmärkligt!

Alternativet att man vänder sig på andra sidan och somnar om (mao fortsätter som tidigare). Jag vet inte men jag tror onekligen att det ena är mer effektivt än det andra inte för att jag är bensäker men det skulle onekligen oroa mig själv i mindre omfattning än om folk blev "galna".


Att vi kanske inte behöver utsätta unga hundar eller hundar som vi vet av mår pest av höga/plötsliga ljud känns rätt logiskt, mao just vid tolvslaget kan det vara smart att inte stå mitt i smeten om man är osäker på hur hunden reagerar och även hur man själv kommer reagera när det smäller. Till viss del går det att planera, men samtidigt shit happens och då är det vår plikt som ägare att ha tänkt till redan innan hur man ska reagera och sedan utföra det så planenligt som möjligt.


Hoppas att alla två och fyrbenta får ett härligt 2011!  

Ovido - Quiz & Flashcards